TV2’s krise…

Det er forbavsende så traditionsbundne folk er. Nu hvor der er økonomisk krise i TV2-koncernen skal man diskutere “licens”… I en tidsalder hvor DR næsten ikke ses mere, og alternative kanaler som TV4 og TV5 får mange seere, så er den grundlæggende fejl i TV2 vist lidt for billige reklamer.

Tænk på dette: hvis du tæller hvor mange gengangere der er i “prime time” hvad er så dit indtryk? Effektiv markedsføring og branding ELLER gentagelse på gentagelse? Mit bud er især det sidste, og det er der en forbistret god grund til. TV2 har i øvrigt en, mildt sagt, særpræget forside. Hvorfor skal man helt ned til bunden af forsiden for at finde ordene “Annoncering” hvorefter man kommer ind på en hjemmeside hvor man igen skal tænke før man finder det der er brug for?

Hvis TV2 skal løse sin krise skal der tænkes nyt. TV2 News er gentagelsernes holdeplads, og helikopteren kan vist godt blive solgt. Dét prestigeprojekt er lidt dyrere end det behøvede at være. TV2 Charlie ser jeg næsten aldrig og selvom jeg gerne ser stand-up på TV2 Zulu, så er KERNEPRODUKTET selveste TV2. Prøv at fokusere på hovedproduktet i stedet for at sprede sig over mange kanaler, engang endda radio osv.

TV2 kan sagtens blive reddet uden der skal licens- eller mediepenge på bordet, men det kræver at få kigget en smule på programfladen. Nogle af de programmer der er valgt at få førstepladsen er noget ordinære. “Hvem vil være millionær?” er da et meget sjovt program, og Hans Pilgaard har et fint grin når programmet kører, men hvorfor alle disse temaaftener? Der står sågar noget i stil med “er du gode venner med din eks, så…..” Hvor relevant er det at udstille sin evt. eks-kæreste eller spille med sin svigermor? Hvorfor ikke lade alle komme til, når nu det er et problem at skaffe kvalificerede spillere? Før i tiden var syv ud af ti deltagere med på den indledende spørgerunde. Nu afgøres “hurtigst på aftrækkeren” ud fra de 2-3 som overhovedet kunne svare på spørgsmålet… Dette blot ét blandt mange eksempler på den tematisering som smadrer gode programmer. Lad dog de bedste komme til. 🙂

Når nu eftermiddagene bliver brugt på evindelige genudsendelser, hvorfor så ikke begrave “Baywatch”? Vi kunne da også gå helt tilbage til rumserien “V” som jeg hellere ville gense, men i stedet for at kræve og kræve, så kan jeg jo bare vælge det frie valg. Nemlig gå ned i TP Musik og købe den på box. En sjælden succes som 24 var billig de første sæsoner, men så skulle citronen presses – med lavere salgstal til følge. Altsammen et spørgsmål om at lave en samlet strategi som ville kunne betale sig.

Hele mediebilledet skal kigges igennem, men det skulle gerne ske af folk som tør påpege hullerne i programfladen frem for rygklapperne som er så evigt dygtige til at komme med dårlige undskyldninger i stedet for resultater der VIRKELIG kunne rette op på kursen. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.