Hvorfor feje det ind under gulvtæppet?

Det er en sørgelig tendens vi ser nu til dags. Nyheder burde på en hjemmeside blive brugt til at holde folk informeret. Jeg er lettere irriteret over, at webhotellet kun giver én information – øjebliksbilledet på deres server. I naiv tillid til at folk ikke var decideret uærlige troede jeg man kunne have tillid til en høj oppetid. Dette afstedkom, at der mindst 3 gange i går ikke var adgang til denne blog! 🙁

Oppetid er alfa og omega

Ikke alene betyder et nedbrud på bloggen, at du ikke kan se siden. Det betyder også at e-post blokeres. Nu tror de fleste så, at e-post automatisk ankommer i Indbakken når serveren er oppe igen, men – igen – forholder virkeligheden sig noget anderledes. E-mail fungerer således, at det er den afsendende server der afgør hvornår der prøves igen. Altså kan jeg (med blot 10 minutters nedetid) risikere at skulle vente 5-7 timer på den mail der blev afsendt syv minutter ind i systemnedbruddet. Dét, og flere andre tekniske ting, er HOVEDårsagen til at jeg flere gange har pointeret, at det er ikke prisen på webhotellet der er afgørende. Det er oppetiden der er den vigtigste.

Nu er jeg jo ikke et brokkehoved, så det er ikke dét der er formålet med dette indlæg. Formålet er imidlertid at formidle, at skulle du en dag ramme en “Siden kan ikke findes”, så er det ikke fordi domænet er nede. Det kan være systemet er nede, men domænet forbliver – også om 5 eller 10 år. Familienavnet forbliver det samme, og domænet ligeså.

Imidlertid kan det godt være, at webserveren ikke nødvendigvis bliver på samme sted – det kan faktisk meget let hænde at servicen bliver udbudt til en fransk hébergeur. Internet har gjort verden meget mindre, og i dag er der ikke de samme geografiske afstande når vi taler elektronisk kommunikation.

Internet om bare 3-5 år

I fremtiden vil overvågning af netværksservere foregå via ren Linux-styring. Jeg er ret overbevist om at firmaer, som vil være uafhængige af menneskers arbejdstider, vil vælge at foretage de nødvendige investeringer i elektronik der via et ping kan trykke på Reset-knappen på maskinen, og der via f.eks. specialtilrettede programmer faktisk kan foretage hele logon-proceduren helt uden noget menneske skal sidde brandvagt.

Den slags er – teknisk set – nutid, og med de krav fagforeningerne stiller, kan cost-benefit analyser lynhurtigt vende en dyr pris til at være den billigste set over en 5-årig periode.

Ærlighed frem for alt

Som jeg sagde i indledningen skal feltet “Nyheder” bruges til at informere. En teknisk afdeling BØR huske at informere sine kunder. Hvis der er forbigående problemer med noget der ikke fungerer som det skal, vil en e-mail til alle med grundig information aflaste ens support-afdeling samtidig med at det vil sende et signal om, at virksomheden forstår moderne kommunikation.

Der er en grund til at jeg hele tiden advarer om at feje ting ind under gulvtæppet. Kunder er langt mindre lojale i dag end de var for bare 2-3 år siden. Internettet har gjort os geografisk uafhængige, og har muliggjort at vi reagerer straks på selv de mindste udfordringer. Dét er værd at huske.

Fortsat god dag. Håber, at bloggen er oppe så du kan læse den…..HELE DAGEN! 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.