Mange har fuldstændig overset effekten af de små spørgsmål vi alle finder rundt omkring på de hjemmesider vi besøger. Ofte står der “Poll question” oppe foroven – mest fordi webmasteren har været doven (og ikke gidet tilrette) eller simpelthen fordi mange af de gratis services ikke tillader den store tilpasning af undersøgelser.
Hvad er værdien af undersøgelser?
Det er et meget overset aktiv at erkende information fra sine besøgende kan forandre alt. Vi er så fokuserede på trafik, at vi måske engang imellem glemmer at spørge ind til hvad der skal til for at folk bliver ved med at vende tilbage til det indhold vi præsenterer. Det er bl.a. også hér, at kommentarer kommer ind i billedet. Men ikke alle “tør” skrive kommentarer. Nogle steder bliver den slags alligevel også frasorteret med hård hånd, så jeg kan godt forstå folk.
Til disse mennesker kan det at “stemme” ud for et spørgsmål virke langt mere tiltalende, og du bør huske, at det normalt er temmelig dyrt at få lavet spørgeskema-undersøgelser ude i byen. Hvorfor ikke indføre et “Månedens spørgsmål” på din hjemmeside?
Det var både en morgenstanke og en motivation til at finde 12 gode spørgsmål du i det kommende år gerne vil have svar på fra dine brugere. Husk at bruge spørgsmålene fornuftigt, så folk svarer så ærligt som muligt.
Held og lykke. 🙂