Det gyldne overblik

Når vi taler om at tjene penge på nettet i sin fritid er det nogle gange lidt svært at danne sig et ordentligt overblik. Mange blogs indeholder mange kategorier, og hvad er det egentligt bedst at starte med? Hvor bør DU begynde, hvis du er nybegynder i denne “industri”?

Lad mig guide dig frem til et gyldent overblik, som bagefter vil give dig mulighed for fordybelse på de områder der interesserer dig mest. Der er nogle vigtige ingredienser som kan sikre dig et godt indhold, som får flere besøgende (mere trafik), og efterhånden som du bliver bedre til at tilpasse dig din niche, vil du – med tiden – opleve en øget omsætning.

De vigtige ingredienser er:

  • Trafik – brugen af sociale medier, nyhedsgrupper m.v.
  • Placering og justering af reklamer
  • Produktet – hvad vil du sælge?
  • Holdningen til det at skrive
  • Administration af lister



Trafik – brugen af sociale medier, nyhedsgrupper m.v.
Der er flere måder at skaffe sig mere trafik. Flere anbefaler Twitter og Facebook, men du bør også kigge nærmere på HubPages hvis du arbejder meget med flere temaer. Når det gælder brugen af Twitter vil jeg varmt anbefale dig at læse bogen “Twitter Power” skrevet af Joel Comm. Bogen kan købes via Amazon, og er absolut læseværdig fordi du får et indblik i den måde mange Twitter brugere har haft succes med at skabe relationer via dette nye medie, som vokser ganske voldsomt netop nu.

Angående Facebook vil jeg anbefale “Facebook Social Ads – The New Adwords“, som fortæller dig alt om hvorfor fordommene om Facebook er forkerte. Mange bryder sig ikke om netværket Facebook fordi de ikke FORSTÅR formålet med dette netværk. Det vokser mere end noget andet, og i dag er det en selvfølge, at man hører om både Facebook og Twitter på nyhederne i tv. Både i ind- og udlandet er disse sociale medier ved at komme rigtigt i fokus, og samler flere AKTIVE BRUGERE end noget andet sted.

Dog bør du heller ikke glemme nyhedsgrupperne. Brug dk.opslag-grupperne når du skal annoncere noget på dansk, og brug også de engelske nyhedsgrupper når du har noget nyt på engelsk. Det giver gode backlinks (søgemaskine-guf), og giver dig et bredere perspektiv fordi du dér kommer helt uden om spamfiltre. Nyhedsgrupperne henter folk fordi de interesserer sig for et bestemt emne, og hvis du gør din markedsføring relevant for disse grupper kan du høste meget trafik ad denne vej.

Husk: at skabe trafik handler ikke om trafik alene for trafikkens skyld. At skabe god trafik handler om at præsentere et ordentligt produkt på en sådan måde, at du får KØBERE til dine produkter.




Placering og justering af reklamer
Joel Comm har skrevet bogen “Adsense Secrets 4.0” som efterfølger til “The Adsense Code“. Adsense Secrets kan netop nu hentes ganske GRATIS hvis du klikker på titlen ovenfor. Det er så absolut en bog som vil rykke din forståelse for placering af Adsense-reklamer ganske væsentligt fremad.

Dog er jeg også nødt til at fremhæve en af mine egne udgivelser, for med e-bogen Sådan tjener DU penge på bannerreklamer (som dog ikke længere kan købes) har du et unikt værktøj til at KOMBINERE Adsense sammen med bannerreklamer. Hvis du gerne vil tjene penge online er det en god idé at sprede sin risiko, og ved at dyrke flere relevante kilder til indtjening kan du optimere til alle typer besøgende på dine blogs og/eller hjemmesider.

Husk: optimering af reklamer kan øge din indtjening dramatisk. Da jeg første gang læste Joels bog om Adsense flerdoblede jeg min månedlige indtjening på Adsense. Da Adsense-indtjeningen gik ned for mange var jeg på forkant med udviklingen, og var allerede begyndt at krydre mine sider med bannere også. Min samlede indtjening gik OP mens andre oplevede at deres indtjening faldt. Vil du prøve det samme må du læse hele artiklen og handle ved at læse de anbefalede titler. Det er den ENESTE vej, der virker.




Produktet – hvad vil du sælge?
Vil du sælge egne produkter, dyrke affiliate marketing (hvor du sælger andres produkter) eller gøre begge dele? Kombinationen kan ganske afgjort godt anbefales, for det betaler sig ikke at genopfinde hjulet. Når andre har skrevet noget rigtigt godt, kan du lige så godt anbefale deres produkt frem for at bruge tid på at udvikle dit eget.

For det første er der ingen garanti for, at begge produkter sælger, men samtidig kan du også risikere at bruge alt for meget tid på noget som ikke virker i sidste ende alligevel. Du vil kunne fokusere din indsats langt bedre hvis du koncentrerer dig om at skrive materialet til din niche (som ikke findes i forvejen), og derefter linker til produkter hvor du kan hente en kommission via affiliate marketing.

Derfor: Fokusér din opmærksomhed på det som giver resultater, og sørg for altid KUN at anbefale produkter som er værdifulde for dine læsere. På den måde sikrer du, at dit publikum kommer tilbage og køber igen, igen og igen…




Holdningen til det at skrive
Hvis du ikke bryder dig om at skrive kan du vælge at bruge lyd (podcasts) eller video (videocasts). Vigtigst af alt er, at du sagtens kan gå i gang selvom du ikke synes du skriver specielt godt. Det vigtigste er at HAVE ET BUDSKAB. Hvis du ikke har noget budskab er der ingen grund til at skrive alligevel…

En blog eller hjemmeside har et budskab. Hvis ikke du selv kan formulere dig er det en god idé at kontakte en tekstforfatter. Jeg har f.eks. skrevet mange tekster for folk som har bedt om artikler inden for et bestemt tema. Så har folk bedt om et bestemt antal artikler, og vi har aftalt en pris hvorefter de har fået UNIKT indhold til deres hjemmeside. Målet er som regel ca. 520 ord pr. artikel, og prisen ligger på 230,- pr. artikel. Dette beløb tjener sig hurtigt hjem for folk, hvis de ikke selv kan “finde gejsten”, og kan være en mindst lige så god ting som selv at bruge tre-fire gange så lang tid på at forsøge at få teksten frem…

Derfor: hvis ikke du selv er god til at skrive, så brug OUTSOURCING i stedet for at kæmpe med noget du alligevel aldrig bliver god til. Det betaler sig ikke at tabe pusten inden du er kommet i gang. Succes kommer ved at man gør det man selv er bedst til, og allierer sig med andre som er dygtige til andre ting.




Administration af lister
Hvis du har tænkt dig at arbejde med lister (over købere, modtagere af nyhedsbreve eller noget helt tredie), så vil du med stor sandsynlighed arbejde med Aweber, og i den forbindelse er videokurset “Aweber Unleashed” absolut anbefalelsesværdigt fordi du med disse 15 videoer får et UNIKT indblik i hvordan du bedst bruger hele Aweber systemet til at administrere dine lister.




Konklusion: nu er du klædt lidt bedre på til at komme godt i gang med bloggen. God arbejdslyst. 🙂

Leave a Response