Hvorfor binde butikken op på Facebook?

Uanset hvor positive mange mennesker måtte være over for at bruge Facebook, så er der et meget vigtigt spørgsmål du bør stille dig selv: Hvorfor binde butikken op på Facebook? Det er ingen hemmelighed, at jeg lukkede min profil ned, og slettede den – det kan du læse om i e-bogen The Book Facebook Doesn’t Want You to Read. Det er heller ikke nogen hemmelighed, at mange er glade for, at lave en gruppeside hvor de offentliggør links til f.eks. deres blog eller webshop. Der kan være mange gode grunde til at gøre dette, og her afhænger det lidt af smag og behag.

Hvad der til gengæld ikke står til diskussion er det tossede i at lægge alle sine æg i én kurv. Her tænker jeg på video. Jeg foretrækker at lægge videoer op på YouTube, og så linke til dem fra f.eks. Twitter og/eller Google+, og indlejre video i et blogindlæg på min egen blog.

Andre lægger hele deres forretning tæt op af Facebook, og glemmer alle andre sociale medier.

Du skal stille dig selv et meget vigtigt spørgsmål: hvem ‘ejer’ YouTube?

Hvad hedder verdens største søgemaskine?

Hvis du svarer andet end Google til disse to spørgsmål, så er jeg spændt på hvad dit svar var.

Der er en meget vigtig ting alle bør forstå. Hvis du laver ordentlig SEO, vil du også høste gode resultater i f.eks. Bing, så det handler ikke i søgemaskine-optimering om, at begrænse sig. Tværtimod. Det handler om at tænke den utænkelige tanke: hvad vil du gøre, hvis Facebook pludselig beslutter sig for, at din side bryder et eller flere punkter i deres servicebetingelser (ToS – Terms of Service)?

Du kan gå fra top til bund i løbet af ganske få dage, hvis det går helt galt.

Så uanset hvor glad du måtte være for Facebook, så skal du sprede dig over flere medier, så du ALTID bliver stående selv hvis en del af din palet af tjenester går ned. Præcis som man kan få nulstillet sin butik, når Google Adsense bestemmer sig for, at DU har begået noget ulovligt og forkert. Google er nemlig både anklager og dommer – og du har ingen appelmulighed. Det var ingen som i nada, none, zero, absolutely-f*cking nothing!

Jeg undrer mig ofte over hvor betagede mange personer og medier er blevet af Facebook. Jeg vil dog udfordre dig. Prøv at holde dig væk fra Facebook bare en enkelt dag. Du vil lynhurtigt opdage, at det er BÅDE en tidsrøver, men også en humørdræber.

Mange af de mennesker, som tæller som brugere, er negative mennesker med rigtig dårlig karma. Mange er bitre, andre er sure, nogle er smålige, og en hel del brugere er en pine i r*ven. De er rigtig irriterende når de begynder at skrive negative kommentarer i en tråd – og det kan eskalere på ingen tid.

Lad være med at satse på, at flertallet – som giver udtryk for hvor glade de er for Facebook – har ret. At være en del af et tavst flertal er intet bevis, og mange er ved at opdage hvor negativt dette medie bidrager til stress. Det frigøres straks, når man vælger at melde sig ud, og flere er ved at opdage, at de er blevet gladere efter de har lukket dette medie ned.

Om du vil bidrage til Mark Zuckerbergs imperium er dit valg. Jeg vil ikke forhindre dig i at gøre det. Men jeg vil til enhver tid sige: “Hvad sagde jeg?” når/hvis du først opdager det EFTER det er gået galt. 🙂

Så lyt nu til fornuften, og brug de råd du får her fornuftigt. Vi kan diskutere for og imod til enhver tid, men her på bloggen gøres dette seriøst. Ingen er tjent med at ligge på et medie hvor en stor del af brugerne ikke bidrager konstruktivt til din forretning. Det kan vist ikke siges pænere, vel?

Comments are closed.