Man sælger da ikke under kostpris, vel?

I dag vil jeg lige knytte et par ord til det amerikanske fænomen Black Friday, som mange danske handlende har taget til sig. For der er noget tankevækkende over, at sælge sine varer under kostpris en måned før jul.

Da jeg for et kvart århundrede siden var færdig med min HHX på Roskilde Handelskole, havde vi for længst lært, at det var en god ide, at have styr på sine kalkuler.

Du køber en vare til en pris xxx,- som kaldes kostpris. Så lægger du en avance ovenpå varen (excl. moms), og det samlede beløb er så salgsprisen uden moms, som tillægges momsen. Så har du salgsprisen.

Når en vare koster 150,- i indkøb, så er det 120,- excl. moms. Du lægger en avance på 80,- hvorefter salgsprisen er 200,- excl. moms. Salgsprisen i butikken bliver herefter 200 + 25% = 250,-

De 80,- skal dække strøm, husleje, personaleomkostninger, rengøring, markedsføring – hele baduljen.

Det er den nemme del.

Dertil kommer likviditetsstyring. Du har nogle varierende betalingsfrister på de forskellige aktiviteter i en virksomhed. Der skal betales løn hver måned. Der skal betales husleje. Vareleverandørerne vil også have deres penge.

I den gode, og sunde, butik, er varelagerets omsætningshastighed så høj, at du har solgt varen inden du skal betale for leveringen af dem. Det er intet problem, så længe du rent faktisk HAR pengene når beløbet forfalder.

Problemet opstår, når du IKKE har pengene. Så ender du som cirka 70% af de virksomheder, som går konkurs. Det skyldes nemlig meget ofte likviditetsproblemer. Virksomheden kan være sund nok, men det er bare ikke nok, hvis økonomistyringen halter.

Når det gælder Black Friday er det helt anderledes. Her vælger man at holde længere åbent (med yderligere personaleomkostninger til følge), samtidig med, at man sælger varen til spotpriser en måned før jul. Dem som har gemt juleindkøbets beløb til denne dag kan således samle gaveindkøbet til en brøkdel af det de VILLE have brugt på julegaver…

Ringer der klokker? 🙂

Hvis man driver sin forretning på denne måde, så udhuler man ens eksistensgrundlag. Det er den primære årsag til, jeg slet ikke forstår hvorfor der ikke er nogen, som bare overlader handelen til konkurrenten.

Hvad kan du bruge det til, hvis der loves 40% rabat, når vi med ovenstående eksempel in mente kan se, at varen i stedet for at blive solgt til 250,- således bliver solgt til 150,- Når momsen fradrages, som skattefar naturligvis skal have, så er vi tilbage på kostprisen. Du har ikke tjent en rød reje.

Det ser så endnu værre ud hvis der er 50% rabat eller mere.

Derfor anbefaler jeg IKKE, at du hopper med på Black Friday. I hvert fald slet ikke, hvis du vil tjene penge på at gå på arbejde.

Hvis du har kommentarer, så er du velkommen til at bruge feltet nedenfor. Fortsat god dag. 🙂

Comments are closed.