510 indlæg og 479 kommentarer

Når jeg kigger tilbage siden bloggen blev “født” den 6. februar 2007, så er det en overbevisende status at gøre sig: dette er det 510. indlæg, og der er i alt kommet 479 kommentarer. Nogle af disse kommentarer er naturligvis svar på alle de positive og konstruktive hilsner, spørgsmål mv som i tidens løb er kommet.

På 4½ år er emnet “online indtjening” gået fra et helt ukendt emne til i dag at være noget alle taler om. Før i tiden SKULLE du kunne engelsk for at kunne hente viden om online indtjening, men i dag kan du sagtens tjene penge på nettet selvom du ikke kan et ord engelsk, fransk eller tysk.

I samme periode er der også sket en del på det franske sprog. Jeg skrev den 30. december 2009 min første franske artikel med titlen “Pourquoi un blog sur le sujet de gagner de l’argent sur l’internet?” på bloggen “Gagner de l’argent sur l’internet” som hostes hos Blogger.

Da jeg startede den franske blog fik man nærmest kun poker-sites når man søgte efter det at tjene penge på nettet på fransk. Meget har siden ændret sig. Den eneste fejl jeg dengang begik var at jeg ikke skrev langt mere om emnet, og skabte en profil, fordi jeg valgte at koncentrere mig mere om det engelske marked. En lektion du kan lære af: når du beslutter dig for at gå ind i en bestemt niche skal det gøres effektivt. Så mange tekster som muligt for at starte det hele op, hvorefter der gerne skulle komme regelmæssigt indhold hen ad vejen for at FASTHOLDE sin position.

Denne blog har, hvis jeg skal være helt ydmyg og ærlig, også inkluderet en del historier om de FEJL jeg gennem tiden har begået, for jeg har gerne ville fortælle hvad der ikke fungerede. Flere af disse konklusioner er muligvis druknet i læsernes opmærksomhed. Sikkert fordi alle har mere travlt med at koncentrere sig om succes-historier end om at analysere de ting jeg påstod ikke virkede.

Og så alligevel synes jeg det er værd at nævne, at særligt ét område har glædet mig. Troen på, at du bare skulle opsætte billige AdWords-reklamer, hvorefter disse nærmest pr. automatik endte med en stor indtjening er skudt i sænk. Det er korrekt at du kan optimere dig til gode konverteringer, men også mindst lige så rigtigt, at effekten af din annonceringen stopper den dag du stopper dine AdWords-kampagner. Hvis du skyder forkert kan det koste dig en stor pose penge før du opdager, at der måske VAR billigere metoder til at nå samme publikum.

Ikke at jeg dermed fraråder folk at bruge AdWords – tværtimod. Jeg anerkender bare, at selv små daglige reklamebudgetter hurtigt ædes op hvis vedkommende der står for en kampagne ikke ved nok om sit emne. Derfor har jeg også anbefalet Thomas Rosenstand’s videokursus AdWords-LEX, fordi de penge du investerer (795+moms) hurtigt er tjent hjem igen når du er kommet gennem materialet.

Hvis du vælger at spare de penge risikerer du hurtigt at bruge mindst det dobbelte før du finder metoder der virker, og det virker jo lettere tosset at gå rundt om hele øen når du i stedet kunne gå direkte over broen. Samme princip har jeg selv brugt når jeg har tilbudt mine e-bøger “Sådan tjener DU penge på bannerreklamer” og “Tjen penge online“. Sidstnævnte titel gav folk muligheden for at læse to gratis kapitler før de købte det endelige produkt.

I den tid jeg har beskæftiget mig med online indtjening er der sket mange sjove ting. Mange amerikanske guruer har forladt branchen – med påstande om, at nu hvor de havde tjent seks-syv cifrede beløb kunne folk købe deres recept for priser i stil med 199-500$… Jeg behøver end ikke antyde hvad jeg mener om en e-bog til 500$, for det burde skinne igennem allerede i foregående sætning, at det stensikkert er overdrivelse.

Den eneste ting der ALDRIG er sket her på bloggen har været overdrivelser. Jeg vil hellere præsentere en lav, men reel, indtjening, og bagefter høre folk fortælle om endnu bedre resultater hos de som har lært af mine artikler. Det er det japanske princip om, at en god lærer giver METODER hvorefter det er eleven der afgør hvordan han/hun bruger disse metoder. Når folk først blomstrer, og arbejder i præcis deres rigtige niche, så er det skyerne der udgør grænsen. Det bør i hvert fald aldrig være motivet kun at lære sine kunder en smule af sandheden. Kan en kunde tjene dobbelt så meget er det da ren win-win for alle.

Den ting som ikke har forandret sig har været, at affiliate-indtjening alt for ofte påvirkes af folk som stjæler ens affiliate-id. Dette fjernes i adresselinjen, og folk vil hellere købe til samme pris uden du får en krone ud af det end at glæde sig over, at de har fået nogle gode råd ganske gratis. Den slags adfærd er tyveri af skribentens tid og energi, men det ændrer sig næppe – og især ikke efter de nye regler om cookies, som kan gøre det besværligt at opnå alternative måder at sælge sine produkter på. Det må vi, med andre ord, lære at leve med.

Tak for din opmærksomhed de seneste 4½ år. Jeg glæder mig til at være mindst lige så aktiv også i fremtiden, og give dig en masse gode råd med på vejen, så “Stay tuned”, som de siger på amerikansk tv lige før reklamerne kommer på skærmen. 🙂

Leave a Response