Noget galt med en pengemaskine?

Et vigtigt spørgsmål der melder sig i fortsættelse af mini-rapporten jeg frigav i tilknytning til artiklen “Sådan kan DU tjene penge online” er hvorvidt der er noget galt med en pengemaskine?

Flere reagerer på Google Adsense og bannerreklamer som om der var noget odiøst i det at vise den slags reklamer på sine sider.

Lad os lige kigge på systemet.

Når et firma gerne vil i kontakt med sine kunder kan de vælge at bruge et af følgende to kilder:

  1. Byde på bestemte nøgleord via Google AdWords, hvorefter teksterne vises gennem Google Adsense på andres hjemmesider ud fra relevante sorteringer som Google selv styrer.
  2. Få designet bannerreklamer i flere formater for at tilpasse sig den ledige plads som hjemmesidernes ejere måtte finde passende til at vise reklamerne.

Når det gælder den første kilde til reklamer, så er der ikke noget behov for tilpasning til størrelsen. Teksten skrives med bestemte nøgleord, og konverteringen sker på firmaets egen salgsside. [Hvis du vil vide mere om brugen af AdWords, vil jeg anbefale du læser Thomas Rosenstands e-bog AdWords LEX, som du kan købe direkte hos forfatteren ved at klikke på titlen.]

Google sørger selv for at teksten enten står i en lang linje i et top-område på 728*90 eller i en høj kolonne når der er 160*600 eller 120*600 tilgængelig. Med andre ord: du koncentrerer dig om teksten, og behøver ikke tænke design. Dine links kan blive røde på en hjemmeside, grønne på en anden, og formodentlig almindeligt blå på de sider som konverterer bedst. Du kan være ligeglad med farverne, for du betaler kun i det omfang folk klikker på linket i din tekst – samtidig med at du får eksponeret dit produkt for folks opmærksomhed alle de gange hvor folk ikke klikker på din Adsense fremvisning, og det giver gratis branding, fordi du som sagt kun betaler for de klik der sker… 😉

Når det gælder bannerreklamer, så er der ligeledes tale om at annoncøren vil give en bestemt pris for klik på sine bannere. Kun meget få tilbyder betaling pr. fremvisning, men de findes dog også.

Hvis nu dit firma sælger et bestemt produkt som omhandler ting til juletiden, så kan et godt banner måske give en høj konvertering på en julekalender, hvorimod det næppe konverterer specielt godt om sommeren på en side om sommerferier til Kreta.

[Til gengæld kan du se hvordan to annoncører leverer relevante reklamer via video-/grafikreklamer via Adsense hvis du klikker på temasiden om Kreta ovenfor, hvis du gerne vil have en ide om hvad relevans betyder. :-)]

Er der noget galt med en pengemaskine?
Hvis du leverer ordentligt indhold kan din side generere en hel del trafik. Jo mere du anstrenger dig for at levere opdaterede og værdifulde artikler på dine blogs, jo mere vil du opleve at du tjener.

Men det er jo ikke kun DIG der tjener på dette system. Folk tror, at Adsense handler om at tjene penge til sig selv. Intet kunne være mere forkert. Det handler om at bruge sit indhold til at generere trafik, som så også kan bruges til fordel for andre, som derved får lyst til at annoncere på dine sider.

Når først systemet kører, så fungerer din hjemmeside som pengemaskine, der også tjener penge mens du sover. Intet kunne være mere win-win for alle parter, men alligevel er der så altså folk som enten ikke vil eller ikke kan forstå hvorfor reklamer er til gavn for alle parter.

På tv har kun ganske få problemer med reklamer før og efter udsendelserne, men alle erkender, at det er en del af finansieringen af mediet. Hvorfor skulle det være mindre seriøst fordi det bliver vist på en privat blog eller en forenings hjemmeside?

Der burde ikke være noget galt med en pengemaskine, og de fleste forstår da også princippet. Så se at komme i gang med at lave din egen pengemaskine. Du vil ikke fortryde det når du kommer i gang med at lave noget du synes er sjovt – ved at dele det med andre.

Leave a Response