Kreativiteten der gik fløjten

Kreativiteten der gik fløjten er titlen på denne artikel, for faktum er, at der i dag mangler meget omtanke i den måde der laves reklamer på. Alle de fordomme der eksisterede før vi fik reklamer ind på de danske kanaler er for mange selskaber blevet til virkelighed.

Der mangler kvalitet og kreativitet i den forstand at det altsammen køres over den samme pølseopskrift. De få reklamer som virkelig stiger op over denne middelmådighed får et helt specielt brand, mens andre må ty til flere reklamer i et forsøg på at skaffe sig opmærksomhed.

Når man på TV3 kan se den samme tv-reklame i løbet af én udsendelse flere gange er det ikke noget særsyn. Det samme sker når du kigger på TV2 News. Der er plastret til med irrelevante reklamer på tidspunkter der slet ikke matcher det segment der søges at skabe kontakt til.

Hvem tror f.eks. at en adm. direktør sidder kl. 2 om natten og ser nyheder? Eller hvem forventer at den samme reklame behøver blive sendt hver dag lige efter nyhederne?

Ham der sidder oppe kl. 2 om natten tjekker nok vejrudsigten efter en aftenvagt mens familien ser nyheder kl. 19. Den slags er elementær viden hvis man altså vil bruge VIDEN frem for det langt dyrere, nemlig at satse på at rabatterne er større ved masse-eksponering hvorefter der skydes med spredehagl …

Det samme gælder tv-reklamer for online aktiviteter. De virker ikke nær så godt som ordentlig søgemaskineoptimering ville have gjort i kombination med f.eks. bannerreklamer. Der er nemlig langt fra at se en tv-reklame til at indtaste navnet i sin browser. Det véd reklamefolk godt, men det er blevet som med mange andre brancher: man lever af returkommissionen ved at skabe en masse forretning. Det kaldes rabatter, men er de facto returkommission når de ikke går direkte til annoncøren.

Der er skabt mange millioner på dén konto, og de fleste lukker øjnene. Dette til trods for en krise hvor det ellers skulle være logisk at sørge for at få så meget for sine reklamekroner som muligt.

De reklamer som virkelig sælger er dem som bringer folk en værdifuld viden. De kan motivere folk til at søge på nettet eller at ringe ind efter yderligere information. Det gælder f.eks. fyringsolie og bæredygtig energi i netop en tid hvor de private søger at finde besparelser som kan gøre livet en smule sjovere i tider som for andre mest handler om at spænde livremmen mest muligt ind.

Men kreativiteten gik fløjten da det hele blev som en stor gang tapetklister. Folk bruger følgelig også reklametiden til kaffebrygning, tisseture og luftning af hunden i stedet for at følge med. Det véd reklamebureauerne også godt, men er åbenbart knap så kritiske med at fortælle kunden hvad der KUNNE være lavet med den rigtige metode til at lave langt bedre reklamer.

God weekend. 🙂

Leave a Response