Marketing — Teori eller Praksis?

Når der skal tales marketing, herunder “branding”, “segmentering”, salgstekster, SWOT-analyser m.v., så findes der TO tilgange: en teoretisk og en praktisk.

Enhver idiot kan kopiere en skabelon med en rapport-stil som alene er kopiering af bøger. Men spørgsmålet er: flytter det noget? Jeg tvivler, for jeg mener så ganske afgjort, at internet for længst skulle have lært folk at forældede teorier ikke kan bruges til ret meget i en tidsalder hvor tingene rykker sig hurtigere end bøgerne når at komme fra idé til tryk.

I en sådan verden er der mange ting som – teoretisk set – skulle være næsten umulige, men som ender med at blive store succeser. Historien er fyldt med eksempler på dette, og mange undervisere i markedsføring burde have røde ører. De har nemlig ikke forstået ret meget af marketing, men læner sig op at teorier og bøger frem for sund fornuft og en virkelyst. De to sidste ting er alfa og omega for iværksættere, og det véd alle, der har prøvet det…

Så når folk spørger mig hvordan jeg mener folk skal handle, så kender jeg teorien, men arbejder også ud fra mavefornemmelsen – det amerikanske politifolk kalder “a huntch”… Nogle gange kan første indskydelse være langt mere genialt end at køre det hele gennem teoriernes damptromle.

Hvordan ser DU på markedsføring? Giv gerne en kommentar. 🙂

Leave a Response