Præsentationen

Der findes mange former for præsentation:

  • En præsentation af et oplæg, f.eks. et PowerPoint slideshow
  • En præsentation af en ny medarbejder
  • Præsentationen af sit salgsvindue
  • Præsentation af sine kvalifikationer

Den form for præsentation jeg i denne artikel vil koncentrere mig om er præsentationen med henblik på salg. Det kunne være dit salgsvindue, men lige så vel din webshop, hjemmeside, brochure eller avis-/bladannonce.

Det som mange nemlig glemmer når de skal sælge er at kigge på deres annonce med KØBERENS øjne. Folk er fascinerede af deres egne produkter, og det er såmænd fint nok. Men du skal se markedet med dine kunders øjne for at ramme det rigtige segment.

Lad os tage et eksempel: du sælger GOD rødvin som henvender sig til den modne aldersgruppe der for længst har forstået, at 3 flasker for en hund ikke er det samme som en årgangsvin. Ikke at de 3 flasker for en hund ikke kan smage godt, men det er bare ikke din målgruppe. Denne gruppe mennesker er villige til at betale lidt ekstra for at blive overraskede.

Hvad vil du præsentere i din annonce? Du vil naturligvis gerne nævne f.eks. point-vurdering, fylde, smag, årgang m.v. Pris skal først komme til sidst i din prioritering. Du kan f.eks. sagtens sælge 12 flasker rigtig god vin til et ægtepar med egen vinkælder helt uden at skulle presse prisen ned til 39,95 ved 12 flasker. En GOD vin kan godt koste det dobbelte, og stadig tiltrække sig opmærksomhed. Faktisk kan du kigge på den måde Phiipson Wine præsenterer sig online som et eksempel. Prisen har den mindste plads i præsentationen af kvalitetsvin.

Det samme gælder i alle andre af livets goder. Når du skal sælge en luksusbil er det ikke nødvendigvis benzinøkonomien der er den vigtigste. Det er til gengæld sikkerhed, køreglæde, komfort, automatgear og udstyr. Først til sidst kommer “la grande surprise”, at du kan få hele herligheden for kun xxx.xxx kroner…

Kan du se princippet? 🙂

Når du derfor skal præsentere dit produkt så skal du vælge dine stærke sider ved produktet som parametre for et salg, og ikke prisen alene. Prisen kan sagtens trykkes af større indkøbere end dig selv, men det kan kvaliteten ikke, og slet ikke hvis du får gode anmeldelser fra dine kunder…

Husker du at bede dine kunder om en tilbagemelding? Så du véd om de er tilfredse med din vare? Det er ultra-vigtigt og skaber meget ekstrasalg at tage dette med i sin vurdering.

God arbejdslyst med dit websted. Se at få præsenteret tingene rigtigt, og held og lykke med ekstrasalget! 🙂

Leave a Response