Sats på kvaliteten af dit indhold

Når nogle undrer sig om hvorvidt de skal satse på kunstige modeller for backlinks, eller om det er kvaliteten det hele handler om, så har jeg en meget god forklaring på hvordan internettet hænger sammen. Det er et indlysende faktum at der er rigtig mange links på internet. De fleste af disse skulle gerne være baseret på kvalitet i indholdet, men der findes også andre modeller som nogle benytter. Vi skal se på svagheden i modellen så du ikke falder i den fælde som modellen også kan have.

Nedenfor ser du en typisk backlink gruppe, hvor A linker til B, som linker til C, som linker til D, som bagefter linker til A. I denne model linker B ikke til D, C linker ej heller til A. Links baglæns ville udligne linket og være nytteløst. Men hvordan tror du denne model fungerer? Når søgemaskiner som Google skal holde øje med indekseringen af internettet, og i forvejen kan holde styr på flere milliarder links i databasen, tror du så ikke også denne model er lidt for nem at gennemskue?



Hvad sker der med denne model hvis gruppen bliver uvenner med B? Så skal alle links opdateres, og en ny spiller skal ind for at skabe tilstrækkeligt mange backlinks for at bevare modellen. Eller endnu værre: hvis én i gruppen ikke fortæller at et site er nede, så får han indgående links på ét domæne mens han/hun ikke medvirker til at linke til andre.

Hvad ville være fordelen, hvis det i stedet var KVALITETEN der afgjorde links? Intet handler om venskaber eller hvem der kan lide hvem. Det hele er baseret på INDHOLDET. I en sådan model kan der stadig være flere der linker sammen, men her satses der på relevansen mellem siderne, og det giver en helt anden vægtning af indholdet — set også fra søgemaskinernes perspektiv.

Søgemaskinerne giver ikke købere. Søgemaskinerne giver besøgende. Kvaliteten af dit indhold skal omdanne besøgende til købere, men det lader sig ikke gøre med kunstigt indrettede sider som alene satser på nøgleord og kunstige gentagelser. Du bør derfor læse min tidligere artikel på bloggen som forklarer hvordan du optimerer dine tekster bedst, nemlig ved at satse på kvalitet. Artiklen kan læses ved at klikke på titlen “5 ideer til bedre tekster.”

God arbejdslyst. Det lønner sig at lave ordentligt indhold på sine hjemmesider og sine blogs. Så vil andre være glade for at linke til dig, fordi dit indhold er relevant for dem også. 🙂

Leave a Response