Hvad ER effektiv kommunikation?

Der er mange som ikke helt forstår hvad effektiv kommunikation går ud på. Der er flere elementer som kan udgøre dele af den effektive kommunikation — effektivt i forhold til flere forskellige parametre.

  • Breve
  • På nettet
  • I telefonen

Breve

Når du skriver et brev til en god ven kan en omhyggelig adressering kombineret med et flot frimærke sætte prikken over i’et. I et firma er det alligevel sekretæren der åbner brevet, så dér ses din kuvert ikke — medmindre der er tale om en ansøgning hvor der skal mærke på kuverten. I sådanne tilfælde er der mange chefer som gerne vil se hele din præsentation og i sådanne tilfælde kan det være endog særdeles vigtigt at alt fremstår pænt og nydeligt, fordi det også afspejler den måde du vil behandle post ud af huset i den virksomhed hvor du skal ansættes.

Ganske mange firmaer er sløsede, sjuskede og sjofle når de skal håndtere udsendelsen af brochurer. Standardbreve hvor firmaet ikke engang har gidet scanne underskriften ind så denne kom med på alle breve. Resultatet bliver upersonligt.

Hvad gør det?
Du tænker måske “hvad gør det?” fordi du tror andre er ligeglade bare fordi du måske er ligeglad. Intet kunne være mere forkert. Hvorfor ikke hellere starte med plusser over hele linjen, og videreføre dette til det produkt du vil præsentere?

Husk de odds der virker imod dig når du sender en brochure. Kan folk huske dit produkt? Har de tid til at læse lige din brochure? Er der noget andet der ser mere spændende ud? Den slags kan slå benene væk under dit produkt, som bagefter lander i stakken — og måske bliver smidt væk når der skal ryddes op om aftenen eller i slutningen af ugen.

Du BØR sende et signal om at du er seriøs, og at du tager din kunde alvorligt. Signerede breve i en ordentlig kuvert, og en tekst der opmuntrer til at folk kontakter dig hvis de har nogen spørgsmål går et langt stykke hen ad vejen til endnu et salg. 🙂

På nettet

Mange klasker lynhurtige artikler op på nettet uden stavekontrol og helt uden korrektur. Det er en meget alvorlig fejl. Sørg for at få en anden medarbejder til at tjekke din artikel (eller gå den selv grundigt igennem) FØR du udgiver dit materiale. Der er intet så pinligt som at en virksomhed gerne vil fremstå seriøst, hvorefter den laver flere stavebøver som bagefter skurrer i øjnene på læseren.

Det koster så ufatteligt lidt lige at gå teksten en ekstra gang igennem. Grundreglen er, at du fanger mere når du er rutineret, men også at du ikke skal være bange for at slå noget op. Efterhånden som du ser teksterne og ordene vil de sætte sig i hukommelsen, og du får bagefter brug for at slå mindre op i ordbøgerne.

I telefonen

Den værste synder er telefonen. Ganske mange har denne “Hallo”-hilsen som simpelthen ikke virker særligt godt. Jeg siger som oftest: “Goddag, det er Henrik” når jeg tager telefonen. Simpel høflighed at hilse på folk, og særligt at ønske dem en god dag (eller aften). Det med “Hej det er Børge” er lidt for upersonlig, selvom jeg oftere og oftere støder på hej-varianten…

Kald mig bare gammeldags, men vi andre grinte i sin tid af sønderjyderne som sagde Møjn til alt, dækkende både godmorgen, goddag, godaften og farvel. Men ordet “hej” er kommet mindst lige så meget ind i sproget, og folk studser nærmest når man slutter sin samtale med “Fortsat god dag/aften”.

Lad din kommunikation være imødekommende, nærværende, personlig og VARM. Så skal resten nok komme helt automatisk. Du vil nå meget længere med høflighed når du vil opleve effektiv kommunikation med dine medmennesker.

Leave a Response