Hvilken dag er bedst at sende mails?

ExactTarget blev i FORTUNE magazine fra 15. september citeret for at have undersøgt at det muligvis bedst kunne betale sig at afsende e-mails om søndagen. Dels fordi kun 3% af al mail blev sendt denne dag, men også fordi de havde fundet ud af, at der var større sandsynlighed for at de som rent faktisk åbnede deres indbakke også læste hele teksten når de læste om søndagen.

Jeg skal ikke kunne tale for andre, men jeg må erkende at 80% af alle mails (særligt nyhedsbreve) er så kedelige, at de allerede i form af overskriften og afsendernavnet vækker pegefingerens tryk på musen mens ikonen viser “Slet” i e-mail klienten Thunderbird.

Der er intet så kedeligt som de mange systemer hvor afsender ikke matcher nogen hjemmeside og hvor det er rent tidsspilde at gå til Afmeldings-linket. Jeg foretrækker at filtrere mig ud af problemet. Ganske enkelt markeres indlæg der ER for kedelige til også i fremtiden at lande i papirkurven OG at blive markeret som læst samtidig. Hvorfor i alverden skulle man spilde sin tid når afsender ikke engang har gidet skrive noget ordentligt eller fornuftigt.

Er jeg arrogant?
Jeg er muligvis arrogant når jeg generaliserer så klart, men i en travl hverdag er det vigtigt at have klare linjer. Du kan ikke opbygge en succesfuld forretning hvis du sidder og læser mails som om det var personlig post. Det bras som ikke fortjener ens opmærksomhed bør fjernes, fordi det kun vil spilde ens tid 200-250 ud af årets 365 dage.

Du kan være stensikker på, at folk nok skulle lave deres kommunikation om, hvis alle var lige så konsekvente. Indholdet skal matche dine behov, ellers er du bedre tjent med Slet-knappen.

Derfor er det ikke den dag du sender mails der er vigtig, men at du HVER GANG anstrenger dig for at give ordentlige og værdifulde informationer i det du skriver til folk. Så vil de lytte, og så vil din markedsføring virke.

Leave a Response