Undgå sabotage – bliv affiliate pro

En meget uheldig ting som flere har oplevet, har været at ivrige affiliates har brugt Usenet/nyhedsgrupper til at annoncere et websted. Over-ivrighed kan, på samme måde som ledighed, være roden til meget ondt. Ivrighed skal kanaliseres rigtigt for dels at ramme ens målgruppe, men også for at være effektivt.

Set fra leverandørens side
Invitationer KUN til folk man kender:
Det er meget uheldigt at en vejledning i stil med denne: “Send kun invitationer til folk du kender” bliver fejlfortolket til, at folk kan finde på, at annoncere på Usenet/nyhedsgrupperne. Hvad skal man dog gøre når folk bevidst misbruger dette?
Man kan desværre ikke gøre meget andet end at slette et sådant medlem, men faktisk er det jo synd, for det er nok en velmenende person [håber man… ;-)] der har gjort det.
Der er altså et behov for at forklare hvordan der skabes positiv kontakt.

Invitationer til GAVN for BEGGE parter:
Hvis en invitation overhovedet skal sendes ud, bør du som afsender tænke på din modtagergruppe – det marketingfolk kalder “målgruppen”. Gavner din invitation folks hverdag, erhvervserfaring, privatliv m.v.? Er der udsigt til et rigtig godt tilbud?
Lad være med at bruge andre til at trække din egen investering hjem igen. Det var den slags der blev – og vist desværre stadig bliver – brugt i visse MLM-virksomheder.
Lille grundinvestering hvorefter folk er fastlåst i at skulle sælge deres bras til venner og bekendte. Nej tak.
Sæt en grænse, og lad det være din egen troværdighed, der er vigtigst.
Der er altså et behov for at synliggøre fordelene, FØR en invitation sendes ud.

Set fra en affiliates side
Egentlig kunne ovennævnte punkter under “Set fra leverandørens side” gentages hér også. Det er ikke modsatrettede interesser. Imidlertid er der ét punkt, der især hører til hér: tænk på andre affiliates. Endnu bedre kunne det faktisk siges, at: du bør tænke på dine med-affiliates.

Meget af problemerne der ses rundt omkring ligger i, at folk ikke tænker over, at de rent faktisk er kolleger. Affiliates er forhandlere eller distributører af en idé.

Du ville finde det meget mærkeligt hvis en forhandler af bilmærke xxxxx ikke gad hente en bil du havde set i Allerød til Slagelse, ikke sandt? Hvis nu det er en bestillings-udgave/-model, så kan det være en bil du ikke lige finder overalt. På samme måde ville du heller ikke forvente at Slagelse-forhandleren sagde du slet ikke burde handle hos Allerød-forhandleren, vel?
Du ville finde dette illojalt, ikke sandt?

På præcis samme måde bør man tænke sig om før man starter en bestemt form for markedsføring. Der er dels nogle lovmæssige formalia alle skal overholde [for at undgå at bryde loven], men også nogle helt generelle etiske og moralske begreber som bør være i centrum.


Jeg fristes lidt til at overveje om jeg skal lave samme serie om at være affiliate som jeg er igang med i forbindelse med grundlæggende webdesign her på bloggen….. Er der stemning for dette? 🙂


Let’s face it. Mange udenlandske hjemmesider (og blogs) har gjort industrien mere eller mindre små-odiøs i manges ører. Det er for længst glemt, at der rent faktisk findes seriøse mennesker i branchen. Der er frit valg mellem at undersøge hele markedet og/eller at lære af andre. Den første model har været dyr for flere iblandt os – den anden er der heldigvis hjælp til.

Jeg har nemlig lige bemærket, at der forventes at udkomme et hæfte om emnet hos Forlaget Libris. Du kan læse mere om hæftet der kommer til at hedde: “Tjen Penge på nettet”.

God læselyst. 🙂

Leave a Response