Høflighed på tværs af religiøse skel

Jeg hørte for nylig en diskussion hvor nogle folk diskuterede om vi burde sige “God ramadan” til muslimer. Pro et contra blev diskuteret ganske engageret, indtil jeg afbrød bataljen med spørgsmålet: “Hvad siger du når pizzamanden siger: ‘God weekend’?”

Hvad skulle muslimen sige når der ønskes “glædelig jul”? Vedkommende fejrer sandsynligvis ikke jul.

Det handler alt sammen om takt og tone, høflighed og almindelig anstændighed.

Vi har to valg her i livet:

  • vi kan medvirke til skyttegravskrig ved at grave grøfterne større
  • vi kan medvirke til at gøre grøfterne mindre

Der er ingen der kan betvivle, at det buddhistiske princip VIRKER. Når folk som Dalai Lama, fuldkommen fredfyldt, fortæller om konflikterne i Tibet i forhold til Kina, så gør han det ikke ud fra nogen hævngerrighed. Tværtimod, faktisk. Dalai Lamas perspektiv er, at se mennesket i alle handlinger.

Hvis min nabo har lyst til at iklæde sig orange klædedragt og chante Hare Krishna er det hans valg. Det handler om religionsfrihed. Friheden til at være anderledes – og gøre som man selv ønsker, så længe det ikke strider mod andres frihed.

Men hvordan kan det være, at debatten altid skal opildnes når det omhandler islam?

Muslimerne har da præcis samme ret til at befolke planeten, og hvorfor skulle vi ikke – som mennesker – være høflige over for hinanden?

De folk, som graver grøfterne større, har aldrig en chance for at blive opfattet som retskafne mennesker. I deres hykleri har de tilladt sig at blive smagsdommere i en skyttegravskrig som ikke fører spor godt med sig. Dét synes jeg er værd at tænke på mens muslimerne i denne måned fejrer deres højtid, Ramadanen.

Leave a Response