Coaching – Gør det irrationelle rationelt

I coaching er det et mål at klienten får øje på nye måder at håndtere sine problemer. Jeg fristes næsten til at sige det så banalt som at gøre irrationelle handlinger rationelle.

Vi kender alle situationen hvor vores følelser løber af med os. Vi har ikke lige nået den dybe indånding, ikke lige fået talt til ti, og pludselig sprænger ballonen. I flere år var mit erhvervskort mit sikkerhedsnet, når jeg fik nok af en tåbelig chef. Jeg havde aldrig nogensinde – kald mig bare arrogant 🙂 – tænkt den tanke, at jeg kunne have en del af årsagen til en konflikt. Sådan er irrationelle handlinger. Vi føler os inderst inde berettigede til den reaktion og det valg vi træffer.

Når først vi lærer at handle rationelt bliver vi også i stand til at hjælpe andre. Vi har overskud, og vi kan pludselig se nye facetter af diskussionen, fordi vi tillader os selv at tænke en ekstra gang over handlingen. Det handler ikke om, at du skal blive handlingslammet, så du altid vælger at anskue en sag fra 37 vinkler før du tør handle, for så ender du i den modsatte grøft.

Derimod handler det i bund og grund om, at finde nogle kerneværdier vi holder på, kombineret og garneret med en rationel tankegang, som gør os langt dygtigere i såvel forhandlinger som i konflikter, fordi vi allerede kender de ting, som trigger os, samtidig med, at vi er opmærksomme på hvorfor vores modpart reagerer som han eller hun gør.

Jeg er netop nu ved at skrive en e-bog om emnet, fordi jeg netop kan se, at det er et emne, som mange slet ikke har forstået, og det vil gavne alle, at blive opmærksomme på forskellen mellem det irrationelle og det rationelle. Følg med her på siden, for jeg vil naturligvis annoncere denne e-bog straks den er klar til udgivelse, så du kan få nøglen til at forstå forskellen mellem fiasko og succes, når du lærer at mestre disse teknikker.