Derfor bør du foretage NemID-validering på DBA

I dag vil jeg gerne forklare, hvorfor det er vigtigt at foretage NemID-validering på DBA. Indlægget er ikke sponseret. Jeg vil bare gerne dele en oplevelse jeg havde fredag da jeg gik på nettet for at lave lidt research. Der er to ting man altid kan tjekke. Passer telefonnummeret med Krak?

Hvilket billede har sælger valgt?

Hvis de to ting ikke er i orden, så gå videre til næste vare. Hvis et billede slet ikke ligner, at det er taget i et privat hjem, men derimod et billede taget fra en anden hjemmeside, så holder jeg mig i hvert fald langt væk.

Det med at folk skriver: “Helt ny. Fejlkøb” hvorefter det viser sig, at de ikke har kvitteringen, og ikke kan bevise hidkomsten af varen, så ringer det nogle alarmklokker. Særligt hvis vedkommende ikke er NemID-valideret.

Når du har købt en vare i en butik, så har du som minimum emballagen fra produktet. Det kan godt være, at du har fået smidt kvitteringen væk. Det kan ske for enhver. Dog skal man heller ikke være naiv, og i den forbindelse kan det godt betale sig, at gøre opmærksom på, at hvis vedkommende bruger et taletidskort, ikke offentliggør sin fulde adresse og ligeledes har taget billedet direkte fra en hjemmeside, så er der ikke den store sandsynlighed for, at du får en god handel.

Jeg indrømmer, at jeg på dette område er forsigtig – og nok også en smule paranoid. Jeg har prøvet at handle en mobiltelefon med en kvinde ovre fra Fyn, hvor kommunikationen var perfekt indtil pengene var betalt. Så begyndte det at halte – og der var en masse forsinkelser. Forsinkelser SKAL en sælger altid sørge for at orientere sin køber om, for vi har alle forståelse for de begivenheder som KAN SKE. De kan ske for os alle, og i mange situationer sker der intet ved et par dages forsinkelse. Medmindre man i forvejen HAR gjort opmærksom på, at man skal bruge varen som en gave. Men så skal man i forvejen ikke bruge PostNord længere, for de lever ikke helt op til dag-til-dag levering af pakker. Endnu…

Handel på nettet handler altid om tillid, og med et par forsigtighedsregler kan du i hvert fald undgå de mest åbenbare risici for at blive snydt online. DBA gør meget for at beskytte sine brugere, så når det glipper får du en del hjælp af deres support med at få lukket brugerens konto – når bare din dokumentation er i orden.

Lav altid skriftlige aftaler. Enten via beskeder, mail eller sms. Så er der klarhed om præcis hvad der blev aftalt. Det er godt nok korrekt, at en mundtlig aftale er lige så gyldig som den skriftlige. Ulempen er bare, at den er så pokkers svær at bevise, hvis der senere opstår komplikationer.

Har du erfaring med online handel via DBA eller andre køb/salg-sider, så smid gerne en kommentar.

God dag herfra til alle. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.