Habil – Uber-afløseren – politianmeldt i dag

Habil er på åbningsdagen blevet politianmeldt af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen blevet politianmeldt for brud på taxaloven. Præcis som med forgængeren, Uber, så er der tale om forsøg på at omgå lovgivningen på området. Der er flere ting i spil, som mange nok ikke har tænkt over. Som tidligere taxachauffør vil jeg lige give en hurtig gennemgang til belysning hvorfor dette ikke KUN handler om deleøkonomi og/eller en app i forhold til et taxameter.

Der er regler for godstransport for lastbiler. Her skal en transportør have tilladelse til denne transport jvfr. Godskørselsloven. Du kan selv læse loven, hvis du vil kende de konkrete krav. 🙂

Hvad mange ikke er opmærksomme på er, at forsikringsselskaberne har undtagelser fra hvad der er dækket af en almindelig ansvars- eller kaskoforsikring. I flere selskaber er pakker i bilen IKKE dækket, og dét er der mange, der glemmer. Ligeledes er mange bilejere forsikrede indtil et bestemt antal kilometer. Hvorvidt de har husket at indregne de ekstra kilometer forbundet med køretjenester som enten Uber eller Habil er også uvist – og kan blive en dyr fornøjelse, hvis der sker en ulykke EFTER at kilometerantallet er overskredet.

Når en transporttjeneste påstår, at de har godkendte biler, så er det spørgsmålet hvad man mener med en godkendt bil. En bil kan godt have overholdt periodiske syn, men er ikke nødvendigvis godkendt til erhvervsmæssig brug. Det er der hvor jurister (og dommere) må foretage en konkret vurdering. Derudover kan man stille sig selv spørgsmålet om hvordan man kan være sikker på, at chaufføren også fortsat er i besiddelse af et kørekort. Da klip i et kørekort ikke er fysiske klip, er der ikke nogen reel sikkerhed for hvorvidt der er en frakendelse indblandet. Det har man i hvert fald sikkerhed for med taxakørsel, hvor en vognmand er indblandet når der sendes en bøde for f.eks. fartoverskridelser registreret via blitzning – da bøden lander hos ejeren, altså vognmanden.

Der er så mange ubekendte i hele dette kompleks, og derfor bliver det interessant at se hvad der kommer ud af politianmeldelsen. Det er selvsagt, at nogle ønsker at udfordre det de definerer som monopol på erhvervstransport. Ikke desto mindre ER det sprængende punkt, at når man tilbyder folk at køre med deres pakke, så bliver det pludselig til erhvervsmæssig personbefordring.

Det handler bestemt også om tryghed i forhold til føreren. Dels er en taxachauffør blevet testet af Teknisk forvaltning i den pågældende kommune (som jeg f.eks. blev i Roskilde i sin tid), og i Slagelse skal en vognmand erklære, at man har det fornødne lokalkendskab senest jeg så en fornyelsesblanket til førerkortet (også kaldet Flæskekortet blandt taxafolk)… En taxachauffør har været igennem en godkendt uddannelse, hvor der bl.a. indgår Førstehjælp.

Selvom dette også er blevet en del af det at tage et kørekort i dag, så har dette ikke altid været sådan, så en del af dem, der er i besiddelse af et kørekort har ikke nødvendigvis Førstehjælp med i bagagen…

Erhvervskort kan ikke udstedes til folk der er straffet for en del forbrydelser, herunder voldsdomme og/eller overgreb på andre, og også dér kan der være en væsentlig faktor, man skal være opmærksom på. Så det er ikke helt så nemt at definere begrebet chauffør som visse liberale gerne vil gøre det til. For min egen del ville jeg aldrig bruge den slags tjenester, og derfor vil jeg heller ikke anbefale andre at gøre det.

Selvom jeg for længst har forladt taxaerhvervet, og af helbredsmæssige grunde ikke kunne forny mit erhvervskørekort, så holder jeg dog stadig fast i, at det ER en uddannelse – og der ER en forskel, hvilket også tydeligt ses i uheldsstatistikken. Prøv engang at se hvor få uheld, der sker, hvor en taxa er indblandet. Det er der en del grunde til, og kontrollen med de enkelte chauffører er en væsentlig del af den formel som har sikret tryghed for borgeren når de vælger en taxa frem for piratkørsel. Dette uanset om man kalder det pakketransport eller andet for at omgå loven.

Det vil i hvert fald skabe en del debat, og politianmeldelsen skal nok få en del kritiske ord med på vejen af navngivne politikere, som ikke bryder sig om modstanden mod det de kalder delekørsel. Velvidende, at der er stor forskel på dengang man som kører, der skulle sydpå skrev en annonce i DBA for at høre om nogen ville med. Det var ikke folk der bestilte kørsel, men andre som tilbød at lade en (eller flere) komme med, for at få selskab undervejs på turen. Bare fordi der er kommet et internet gør det ikke, at alt bliver tilladt – og derfor bliver udviklingen i sagen ganske spændende!

Leave a Response