Det er ikke sikkert alle kan huske de to gratis aviser, der ikke udkommer mere. Men mediebilledet for gratisaviser indeholdt Urban, 24 timer og MetroXPress for ikke så længe siden. I dag er det kun MetroXPress, som er på gaden. 3 blev til 1.
Gratisavisen har rykket ved mediebilledet for trykte aviser. Mens priserne tager en himmelflugt for de traditionelle aviser, så er rigtig mange glade for MetroXPress, og avisen læses af næsten alle på vej til job om morgenen.
Man kan kun gisne om hvor mange af de traditionelle aviser, der egentlig vil overleve. Det fri aktuelt måtte jo lukke for 15 år siden, og oplagstallene ser slemme ud for flere aviser, som virkelig mangler abonnenter og faste læsere.
Fremtiden er digital for de traditionelle aviser, og flere har opdaget, at der er penge i at tilbyde et elektronisk abonnement. Men om de kom i gang for sent i forhold til den teknologiske udvikling, eller om de stadig kan vende krisekursen kan man ikke helt sige endnu.
Det er i hvert fald yderst spændende at følge med i. 🙂