Det er en blandet modtagelse SAS’ investering i nye fly får på Facebook. Nogle brokker sig over, at SAS har ‘råd’ til nye fly i en krisetid hvor medarbejderne har holdt for rent lønmæssigt. Andre nævner arbejdsglæden, som naturligvis øges ved brugen af bedre fly.
Faktisk ER man nok nødt til at have regnskabs- og markedsføringsviden for mere indgående at forstå, at en frisk flåde er nøglen til at vinde konkurrencen. 🙂
De tider hvor flyvning ‘bare’ var en sommerbegivenhed har ikke eksisteret længe. Nok kan det føles dyrt for den menige passager at flyve fra A til B, men pengene i rutefly hentes altså dels ved overbookning af nogle fly, på grund af den såkaldte ‘no-show’, hvor passagerer ikke dukker op, og er samtidig et logistisk helvede, for at sige det pænt, fordi alt handler om så god besættelse af sæder for at sikre en så fornuftig økonomi som muligt. Samtidig med at pendlingen skal sikres ved at have nok afgange til at være interessant for forretningsfolk.
Altså en hård konkurrence i en tid hvor folk virkelig forventer fleksibilitet for de penge de bruger på deres flyvning.
Det glædelige er da i hvert fald at virksomheden prøver at nytænke sine koncepter og hele tiden holder øje med udviklingen og konkurrencen. For ellers var slaget om at komme bedre ud på bundlinjen slut for længst…