Gode resultater – sådan gøres det lidt bedre…

Jeg vil i dagens indlæg komme med en opskrift på gode resultater, og vise dig at hvis du følger disse ideer, kan det gøres lidt bedre end dine konkurrenter. Du må indse, at for at få gode resultater kræves det, at du tør tage dine fordomme op til revision. Nye tanker kommer ikke af sig selv. Du skal turde tænke nye tanker for at opnå bedre resultater.

For at få mere tid til dine aktiviteter mener jeg især du bør følge disse tre råd:

  • Brug mindre tid på mailtjek
  • Undlad forstyrrende elementer
  • Træf hurtigere beslutninger

Brug mindre tid på mailtjek
Har du nogensinde regnet lidt på hvor meget tid du bruger på mailtjek? Mange glemmer fuldstændig hvor meget tid der går med at filtrere spam fra, og derfor bruger de ofte kun den manuelle pegefinger-løsning hvor mail skal slettes hver eneste dag.

Hvis du vil gøre dit mailtjek effektivt bør du primært fokusere på at have et ordentligt mailprogram. Til det formål er det gratis program Mozilla Thunderbird værd at anbefale. Hvis du vil have ekstra muligheder, herunder f.eks. skiftende citater kunne du også vælge Ritlabs’ program, The Bat!.

I begge programmer kan du flytte indhold du ikke ønsker direkte til Papirkurven, og det markeres straks som læst så du undgår at blive distraheret af 97 ulæste beskeder i Papirkurven. Samme muligheder eksisterer også i andre programmer, men da jeg selv har brugt Mozilla Thunderbird de sidste mange år (under såvel Linux som MacOS, og nu også under Windows 7), så kan jeg i hvert fald stå ved valget. Om du vælger et andet program er dit valg, men nu har du i hvert fald fået en direkte anbefaling.

Sorter posten, og sørg for at være præcis. Det som kræver din opmærksomhed fortjener din fulde opmærksomhed, hvorimod alt det ligegyldige lige så godt kan slettes straks.

Men det er ikke kun frasorteringen der er vigtig. Det er mindst lige så vigtigt at du også har lavet mapper der passer til dine behov for sortering. Det der handler om dit arbejde bør lande i en mappe, det som handler om dine hobbies i en anden mappe – og så fremdeles.

Hvis du ikke får sorteret din post ender du med en kæmpe Indbakke med flere hundrede mails, og så ved vi jo godt hvad der sker, ikke sandt? I mange tilfælde forsinker det din arbejdsgang. Derfor er en effektivisering absolut påkrævet, så du ikke bagefter manuelt skal flytte rundt på mails når de er besvaret.

Hvad der er sparet det er tjent, og i mange tilfælde er det rigtig mange timer på årsbasis når du bare sparer ti minutter (eller måske helt op til en halv time) hver dag.

Undlad forstyrrende elementer
Facebook, Twitter og mange andre sociale medier er gode tidsrøvere hvis du ikke styrer den måde du arbejder med disse medier. Når du går på Facebook kan du logge på, men stadig være offline. Hvis folk vil i kontakt med dig, skal de nok skrive til dig.

Hvis du først begynder at have diverse Messenger-systemer kørende bliver du forstyrret konstant.

Forestil dig lige hvad der vil ske hvis du IKKE blev forstyrret i de opgaver du laver. Du ville pludselig kunne blive færdig med en masse projekter i stedet for at lade stå til, og dermed lade de sociale medier styre dig.

Træf hurtigere beslutninger
Når du skal træffe en beslutning så findes der tre typer beslutningstagere:

  1. Dem der nøler med at træffe en afgørelse
  2. Dem som træffer hurtige beslutninger
  3. Dem som handler overilet

Du ved stensikkert godt selv hvilken gruppe du hører til i. Det ved de fleste af os. Mange er “bange” for at begå fejl, og i tvivlssituationer er de langsomme til at træffe deres valg. De ender ofte med at følge den første indskydelse – mavefornemmelsen – men venter så længe, at de ofte ser toget køre før de kommer ombord, for nu at bruge et godt billede på denne form for venten.

Hvis du lærer at træffe hurtigere beslutninger kan du komme videre. Du skal naturligvis ikke træffe overilede beslutninger når det handler om vigtige ting, men i mange tilfælde kan du jo sagtens skelne tingene.

Det handler om modet til at ændre sine gamle vaner. 🙂

Konklusion – hvordan DU kan bruge dette
Nu sidder du måske og tænker “hvad kan jeg dog bruge dette til?”

Vi lever i et frit land, så det må du selvfølgelig gerne tænke. Men har du tænkt på, at den sjoveste form for effektivisering er når tingene kan blive både nemmere og sjovere? Det er i hvert fald den form for forandring og fornyelse der er nemmest at implementere.

Hvis du tænker lidt over punkterne er der masser af potentiale i at bruge din tid mere effektivt. Du véd jo godt, at skoen trykker hvis døgnets 24 timer ikke er nok til at klare alle dine aktiviteter.

Enten må du revidere din prioritering eller også kan du skaffe dig mere tid til at have det sjovt – og jeg vil så afgjort anbefale det sidste.

God søndag til alle. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.