Kommunikation på alle niveauer

Kommunikation på alle niveauer kræver SAMHØRIGHED med sin målgruppe. Det er ikke altid noget folk lærer på en skole. Dér lærer de en masse om teorien bag kommunikationsformer, men bliver bestemt ikke altid gode til at skrive på en INDLEVENDE og SPÆNDENDE måde.

Det er faktisk en af de største fejl mange virksomheder gør når de søger kommunikationsfolk. De vil gerne have høje uddannelser, men ofte er det langt mere effektivt at finde praktikere, som forstår sig på den reelle kommunikation frem for en masse teorier om hvorfor og hvordan tingene gøres bedre. Praktikeren véd, at fremmedord forhindrer mange i at forstå et budskab hvorimod teoretikeren meget ofte nærmest “forventer” at modtageren taler og forstår samme sprog.

For at sige det på en anden måde, så viser det sig ofte, at det er i kommunikationen nærmest de menige medarbejdere, at det som oftest halter med forståelsen for at tingene kan formuleres meget mere enkelt. I sådanne situationer er det måske folk med jævne uddannelser, ordblindhed og mange andre ting, som ganske enkelt ikke forstår hvad der står i det vi andre tror er et “almindeligt” brev.

Hvordan kan den slags saneres?
Den nemmeste måde at fjerne den slags forhindringer er, at være åben for, at tingene kan siges meget mere enkelt. Kald dog en spade for en spade frem for et løfteinstrument, for et løfteinstrument kunne jo være en kran, en elevator eller en lift. Derfor er præcision og klarhed vigtig når der skal skrives noget til folk.

Det samme gør sig gældende, at når du har et “negativt” budskab kan det ofte godt betale sig først at komme med en positiv melding. “Tak fordi du traf et valg, og forsøgte at løse et konkret problem.” Derefter måske: “Men en anden gang kunne vi godt tænke os, at du også huskede [og så kan du selv fuldføre sætningen…]”

Hvis alle lærte at skrive så klart og tydeligt ville kommunikationen være meget nemmere for alle parter. Dette uanset uddannelsesniveau…

Alle ønskes en rigtig god søndag. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.