Spamfiltrering

Hvad er Mozilla Thunderbird?
Hvis du er IT-kyndig, vil du måske grine over spørgsmålet, men jeg vil nu alligevel anbefale dig at kaste et blik på deres hjemmeside hvis du ikke kender dette gratis e-mail program – en såkaldt “e-mail klient” – http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/.

Du finder ikke samme mængde spændende hæfter og/eller bøger om Mozilla Thunderbird som du ellers kan finde om Microsofts Outlook Express, Outlook eller nu “Microsoft Mail” som programmet kaldes under Windows Vista. Det er faktisk en stor skam for alle filtrerings-, sorterings og ikke mindst optimeringsmulighederne er enorme. I sin tid brugte jeg The Bat! (som ikke var gratis), men må faktisk erkende, at især det faktum, at Mozillas produkter fås til såvel Windows som Linux tiltrækker mig voldsomt.

Dog blev jeg positivt overrasket da jeg så, at det danske IT-forlag, Libris, havde udgivet et hæfte om såvel Firefox (browseren) som Thunderbird, som du kan se her: [Linket fjernet, da hæftet ikke længere ses på deres webshop]. Hæftet koster 59,- og hvis ikke din lokale bladpusher har titlen hjemme, så pres dem lidt, så kan du hente den lokalt. Hvis du vælger at bestille hæftet fra Libris’ hjemmeside, så kan du lige så godt kaste et blik på dette hæfte også: “Tjen penge på nettet” – en meget spændende titel skrevet af en personlig ven af huset, Britt Malka, der med denne titel har taget hul på et meget vigtigt emne i hæfteform. Begge hæfter er smaddergode at tage med på ferien hvis der skulle komme regnvejr en af dagene. 🙂

[Klog af skade fra vores regnfulde efterårsferie på Kreta, er vi meget opmærksomme på læsestof på ferier. ;-)]

Men tilbage til emnet: spamfiltrering.

Der er ingen tvivl om, at mange er glade for automatiske systemer der kan sortere i vor tids største plage – spam. Mange af disse systemer er også geniale, men de har på hver sin måde nogle svagheder. Nogle frasorterer for meget, og det er (beklageligvis) ret nemt at komme til at slette en mail, hvis den i forvejen ligger i et Spam-bibliotek. Hvis noget er markeret som spam, kan det være svært at være selektiv for at fange falske-positive [mails som falsk defineres som spam].

For os IT-rødder er det ligeså sådan at ikke alt er spam. Det som nogle vælger at kalde spam kan hurtigt ende med at nogle fejlagtigt får klassifikationen “spam” selvom det f.eks. er læsere der [mere eller mindre bevidst… :-(] markerer en mail som spam i stedet for blot at afmelde sig en mail. Bruger man i den forbindelse nogle af de systemer som enten bruger IP-lister eller brugertilbagemeldinger til at sortere får man falske resultater.

Vælg derfor i stedet at have stærke ordlister som du lynhurtigt (med lidt øvelse) kan tilpasse på en sådan måde at du selv (gratis) kan bortfiltrere 70-80% af al spam UDEN at få falske positive. Det er slet ikke umuligt med et så kraftigt værktøj som Thunderbird. Selvom mange tror at gratis programmer er værdiløse, så viser det modsatte sig ganske ofte at være tilfældet.

Det gælder i øvrigt også Mozillas browser, Firefox. Hvis du ikke har prøvet den, så giv den en chance. Det er absolut en anbefalelsesværdig browser. Bruger den også meget selv.

God dag til alle bloggens læsere. 🙂

About the author

Adm uddannelsesmedarbejder, uddannet IT-supporter. Inspirator i PMI (Positiv Mental Indstilling) som tror på vi sammen er stærkere, hvis vi opfører os anstændigt over for hinanden - uanset hvilke forskelle der måtte være mellem os som mennesker.
Tidligere biblioteksmedhjælper og før det uddannelseskoordinator, og aktiv TR mens jeg fungerede som stationsbetjent heroppe i Kalundborg.
Privat har jeg tre voksne børn i alderen 18-22.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.